Christchurch Airport

25 februari 2011 - Christchurch, Nieuw-Zeeland

Vanmorgen vroeg zijn we naar Christchurch gereden voor onze vlucht naar Sydney. Onderweg zagen we weinig van de verwoestingen maar dat was vooral doordat we met een wijde boog om de stad heen zijn gereden.

Het voelt raar om weg te gaan omdat we beslag leggen op schaarse vliegtuigstoelen. Maar blijven is ook niet handig omdat onze hotelkamer ook door iemand anders gebruikt kan worden. En inmiddels is benzine schaars, evenals brood en melk. In het centrum van de stad is er geen water, riool en in veel andere delen delen is er ook geen stroom.

Inmiddels staat de teller op ruim 100 doden en meer dan 200 vermisten. Het CBD is grotendeels verwoest en van het deel wat nog overeind staat is het maar de vraag of het ooit gerepareerd kan worden.
Toen we vorig weekend in Christchurch waren zaten we in een hotel naast het 26 verdiepingen tellende Chancellor Hotel. Dit gebouw is nu zo ontwricht dat men bang is dat het bij een stevige naschok alsnog omvalt. Met alle gevolgen van dien.

We hebben diep respect voor hoe de Nieuw-Zeelanders omgaan met deze ramp. Niet alleen de reddingswerkers, maar ook overheid en burgers. Iedereen is er van doordrongen dat men alleen door samen te werken hier doorheen komt. Iedereen helpt elkaar waar mogelijk, blijft rustig en vriendelijk en luistert naar elkaars verhalen. Het geeft een enorm gevoel van verbondenheid!

Wij gaan straks naar Sydney. Inmiddels zijn we ingecheckt en lijkt het er op dat we redelijk op tijd weggaan.
We komen straks in een heel andere sfeer. Fijn om iedereen weer te zien! Gelukkig hebben we nog een paar uur in het vliegtuig om de knop in het hoofd om te zetten...

Veel liefs!

1. geppie mellema:
    25 februari 2011
    Bloedjes,dit verhaal bezorgt me kippevel,toch is het een hele opluchting!!We wensen jullie een prettige reis,en tot horens. liefs de ouwelui.
  2. Michel en Hijmen:
    Lieve mannen,

De beelden hier op tv zijn vreselijk en de stad ziet er verwoest uit. Het laatste nieuws hier is dat er geen overlevenden meer zijn. Wat een heftige ervaring voor de Nieuw Zeelanders en voor jullie. Veel schreven al over een engeltje op jullie schouder en wij sluiten ons daarbij aan. Geef het een plaatsje mannen en probeer straks te genieten van Sydney en de feesten waar jullie naar toe gaan ondanks dat dat niet eenvoudig zal zijn na wat jullie hebben meegemaakt en nog moeten verwerken.

Heel veel liefs uit Hillywood en knuffel alle vrienden in Australie maar eens flink!

Wij hopen jullie begin april weer flink te kunnen knuffelen.
    Veel liefs en dikke zoenen, Hijmen & Michel
  3. Paul van Toledo:
    Lieve Pieter & Jurjen,

Mijn hemel, wat een ervaring daar down-under! Tel jullie zegeningen dat jullie het overleefd hebben!
    Probeer er een mooie Mardi Gras van te maken!!! Dikke knuf, Paul xx
  4. Luisa y Theo:
    25 februari 2011
    Jullie hebben toch wel heel grote beschermengelen die ook nog eens meereizen.
    Voorspoedige voortzetting, groetjes Luisa en Theo
  5. Sjoerd:
    28 februari 2011
    He lieverds,

We hebben het nieuws even een ruime week niet gevolgd in Marokko...nare gebeurtenis en vervelend, maar misschien in zekere zin ook waardevol dat jullie dit mee hebben gemaakt.

Heel veel plezier in Sydney en met de Mardi Gras.

Dikke kus,
    Sjoerd
  6. Do:
    4 maart 2011
    Lieverds.
    Wat gaat het snel en wat een reis maken jullie. Gaaf hoor. Indrukwekkend en angstig om zo dicht bij een ramp te zijn, brrr.
    Verder maken jullie mooie plaatjes, jullie vooral, zien er goed uit! Geniet van Sydney en de laatste weken.
    Dikke zoen. XXX
    Do