Het gaat wel wat wild...

12 maart 2011 - Nouméa, Nieuw-Caledonië

Veel groeten vanaf Nouvelle-Calédonie!

Nieuw Caledonie is ook zo'n tropisch eiland als Tahiti en Mo'orea. Alleen veel groter en minder dicht bevolkt. Ook veel minder toeristisch. En dat is leuk want zodra je buiten de hoofdstad Noumea komt, zwaait iedereen naar elkaar. Ook naar die twee witte mannen in die hele kleine Citroen C1. En wij zwaaien natuurlijk vrolijk terug.

Noumea is leuk. Het is niet heel groot maar heeft wel iets mondains. Niet dat we daar nou heel veel mee doen want we zijn na Australie een beetje mensenschuw geworden en hebben de eerste dagen weinig gedaan. 's Avonds fijn op ons electrische kookplaatje in de kamer iets kant-en-klaars opgewarmd en vooral vroeg naar bed!
En weinig contact met de buitenwereld want om je mobiele telefoon te kunnen gebruiken schijn je je ruim van tevoren bij de provider aan te moeten melden. Dat wisten we niet. Ook Yahoo wilde niet altijd dus het mailverkeer was zeer beperkt. Kortom, we zaten even in ons eigen wereldje.

Afgelopen woensdag hebben we een rondje door het zuidelijk deel gereden. Mooi! Veel steile heuvels, afwisselende begroeiing, varierend van overwegend naaldbossen tot tropisch en dat naast elkaar en doorelkaar heen. Wel jammer dat als je dan goed kijkt er net uit het zicht enorme mijnen zijn waar flink gegraven wordt. En dat de pijpleidingen die je langs de weg ziet, afval van deze mijnen regelrecht in zee lozen. In vergelijking met Australie en Nieuw Zeeland gaat men hier met de franse slag om met de natuur.

Donderdag tot en met zaterdag hebben we het noordelijk deel verkend. Ook prachtig! Mangrovebossen, verlaten strandjes, groene valleien die zo groen zijn dat het pijn aan je ogen doet.
En natuurlijk de hele dag door 30 graden. Vanwege de regelmatige regenbuien is het vochtig en dus lekker broeierig. Daarom was het fijn dat we vrijdagmiddag in een mini-resort terechtkwamen. Een fijn, klein huisje pal op het strand en onder de kokospalmen. En naast de bar een klein zwembadje. En wifi waar we later heel erg blij mee waren.

Na de omgeving wat verkend te hebben en uitgebreid in het zwembad te hebben gepoedeld kwamen gedurende de avond de berichten door over de aardbeving in Japan. En vervolgens de tsunami. En de ellende met de kernreactor. En daarna de tsunamiwaarschuwing voor de hele Pacific. Niemand in het hotel maakte zich daar druk over maar wij bleven toch stiekem naar NU.nl, de berichten van het Pacific Tsunami Warning Center, de kaart (tussen ons en Japan ligt nog Guinea, helpt dat?) en de kabbelende golfjes aan onze voeten kijken. Het gaf allemaal een wat onbehaaglijk gevoel.

Tegen half twaalf is Pieter voor de zekerheid nog eens bij de receptie gaan vragen. En ja, daar was net een telefoontje binnengekomen dat het hotel geevacueerd moest worden. Want ja, als er een golf zou komen, dan zou ons schuifpuitje 'm niet tegenhouden. Dus als een speer de kleren aan en in de auto naar een uitkijkpunt ongeveer 8 kilometer verderop. Het geeft een bizar gevoel om in een colonne auto's in het pikkedonker langs de zee te rijden van waaruit later misschien een grote golf komt. En hoewel er voldoende tijd is (de aankomst van de golf kan tot op de minuut worden voorspeld) voelt dat toch niet helemaal lekker. En dan sta je op het parkeerterrein in de hozende regen. Gezellig is het niet. Af en toe hoor je sirenes of mensen in onverstaanbaar opgewonden frans ratelen over “le tsunami”. We hebben geprobeerd wat te slapen (je kunt bijna languit liggen in zo'n C1) en waren blij dat op 4 uur 's nachts alles veilig was en we terug konden naar een echt bed.

Inmiddels (zaterdagavond) zijn we terug in Noumea. Volgens ons ticket vliegen we maandag van Sydney naar Tokio maar dat vinden we gezien de omstandigheden niet zo'n goed plan. Wat het wel gaat worden weten we nog niet want dat is afhankelijk van de beschikbaarheid van stoelen. Omdat alle kantoren gesloten zijn, gaan we morgen naar de luchthaven om te kijken of we daar ons ticket kunnen wijzigen.

Pfff, als er ooit nog iemand beweert dat reizen gemakkelijk en ontspannend is, dan wordt hij/zij vriendelijk verzocht nu in onze schoenen plaats te nemen... ;-)
Maar ja, we zijn ook ontzettend blij dat we weer de dans ontsprongen zijn. En alles valt natuurlijk allemaal in het niet bij wat mensen in Japan overkomt.

Dankjewel voor alle reacties, hier en op Facebook! Voor ons erg fijn want zo kunnen we ook een beetje stoom afblazen!

1. geppie mellema:
    12 maart 2011
    Volgens Pa is het verstandiger om naar huis te gaan,met al die natuurrampen!!!
    Wat een stress,hopelijk lukt het nu allemaal.
    Sukses,hou je haaks en heel veel liefs

Volgens Pa kunnen jullie beter naar huis gaan,met al die natuurrampen!!!Hou je haaks,sterkte,en een dikke knuffel.
  2. Jo en mar:
    12 maart 2011
    Hi pieter en jur, probeer nog maar ergens een plekje te vinden waar het wat rustiger is. Super dat alles goed met jullie is. Wij zijn ook lekker aan het bijkomen in nederland. Maandag mogen we weer aan het werk. Xx mar en jo
  3. Luisa y Theo:
    13 maart 2011
    de beschermengelen worden alleen maar groter ( en wat o.i belangrijker is oecumenisch van aard )
  4. Lieke:
    13 maart 2011
    Lieke vraagt of jullie sneller thuis komen, maar ik heb al uitgelegd dat dat vast niet in jullie woordenboek voorkomt.
    Veel plezier nog en niet te veel klagen over jullie gestress.

Groetjes Corrie
  5. Gert-Jan:
    13 maart 2011
    Geen Japan, jammer maar wel verstandig geloof ik. Word weer wat mooier weer de komende tijd in Spelle....mag je de resterende 3 weken wel op de Lerchenweg (zandgrond) vertoeven :-))
    xx P+GJ
  6. rik:
    lieve P en J,
    wat een verhaal - weer-. er kan heel wat gebeuren als je in de 'ring of fire' rondreist zo te lezen. het kan idd erger als je de beelden van japan ziet. Ik heb nog een paar dagen sydney, de grond is hier rustig en de zon schijnt. tot in NL. Rx
  7. Pieter en Jurjen:
    14 maart 2011
    Het is gelukt! We gaan via Sydney naar Hong Kong en eindigen (Deo Volente) op Bali. Tot later!
  8. Sebastiaan:
    Hoi Pieter, Jurjen,

Vrijdagochtend zat ik met grote ogen voor de buis en vroeg me gelijk af of jullie hier last van zouden hebben. Dus ik dacht, ik stuur maandag wel een mail. Blijkt dat ik alles hier had kunnen lezen... Jammer dat Tokio niet door gaat, maar Hong Kong lijkt me een prima vervanger! Tot snel!

Groet, Sebastiaan
  9. Do:
    14 maart 2011
    Bali als toetje! Ik dacht al, welke (actieve) vulkaan zoeken jullie deze keer op? De Gunung Agung en de Gunung Batur, wel oppassen hoor en niet te dicht langs het randje lopen! Verder zou ik zeggen "eat, pray and love". XXX Do
  10. Dennis van Bruggen:
    15 maart 2011
    He schatten,
    Ja veel te lang niet gereageerd, natuurlijk wel aan jullie gedacht. NEEEE niet naar Tokyo gaan!!! Pfff wat een toestand, maar zo maak je wel weer wat mee!! hele dikke zoen en alle sterkte succes en geluk daar. Het komt vast allemaal goed!
    Liefs Dennis
  11. marijke basten:
    16 maart 2011
    Heel goed plan via Hong Kong (vroeger landde je daar tussen de flatgebouwen) naar Bali te gaan om nog wat te relaxen. Neem een wit sjaaltje voor me mee als het kan :)) Op Sri Lanka geen 1 kunnen scoren en ben daar flink over aan het afkicken. Anders is een aapje ook goed, mits het lekker kan koken.
    Boys geniet en wacht met spanning op de nieuwe vakantieprints.
    X