Hong Kong (en een beetje Macau)

22 maart 2011 - Hong Kong Island, China

Na een tussenstop in Sydney zitten we in Hong Kong. Vergeleken met Hong Kong is Manhattan maar een laagbouw dorp. Niet dat de gebouwen hier zoveel hoger zijn maar ze staan zeker dichter op elkaar en het zijn er ook veel meer. Erg indrukwekkend.
En we vinden het hier koud! We lopen sinds onze aankomst in een lange broek en dat was na maanden gewoond te hebben in een korte broek, verschrikkelijk wennen!

De stad is meer chinees dan we van te voren hadden gedacht. En net zoals wij regelmatig om hen moeten lachen, lachen zij om ons. Probeer maar eens de naam van je hotel of de straat uit te spreken voor een taxichauffeur. Onze uitspraak is voor hen vaak net zo chinees als voor ons ;-) Overigens geldt dat meestal ook voor het engels. Als we er gezamenlijk niet uitkomen doen ze net zo vrolijk de deur weer voor je open en moet je op zoek naar een andere taxi.

Aangezien het eind van onze reis nadert en we een beetje ruimte in onze tas hadden, zijn we redelijk los gegaan met shoppen. Dat lukt hier hartstikke goed. De stad hangt van shopping centra aan elkaar. Om ergens te komen moet je daar doorheen, er is geen andere manier. En aangezien onze (lees: vooral Jurjen's) geest net zo zwak is als het vlees doet “de middenstand” hier goede zaken. Of en hoe het ooit in onze (lees: Jurjen's) tas gaat passen is vooralsnog een raadsel!

Tussendoor zijn we een dagje naar Macau geweest. Omdat dat vroeger een Portugese kolonie was, is de sfeer daar iets anders dan in Hong Kong. Het is een waar gokparadijs. Het hele eiland staat vol met casino's met daartussen...: inderdaad shopping centra! Zucht...

Morgen vertrekken we naar Bali. De laatste bestemming voordat we eind volgende week terugvliegen naar Amsterdam. Een raar idee!
En daardoor schieten we ook een beetje in de evaluatie-sfeer: wat was leuk, wat viel op, wat zouden we een volgende keer anders doen of juist niet, wat heeft de reis opgeleverd, hoe kijken we tegen elkaar aan, wat gaan we proberen vast te houden of gaan we anders doen als we terug zijn... Het helpt om te beseffen dat we in een beperkte periode verschrikkelijk veel hebben beleefd, gezien, gedaan en geleerd. En dat, hoewel we dat op het moment zelf niet altijd in de gaten hadden, het ook een hele intensieve periode is geweest. Daarom gaan we volgende week eerst maar eens een beetje uitrusten op Bali! ;-)

Veel liefs!

1. geppie mellema:
    22 maart 2011
    Een volgende keer........!Hebben jullie er nog niet genoeg van?Geniet er nog maar lekker van,binnenkort zitten jullie weer midden in de harde werkelijkheid!!
    Heel veel pezier,liefs pa ma
  2. Marja:
    22 maart 2011
    Hi Mannen, geniet van de laatste (zware)loodjes. Ben zeker benieuwd naar jullie leermomenten. Altijd handig voor als wij toch een keer die lange fietsvakantie gaan doen.
    Rust nog lekker uit. xx m
  3. marijke basten:
    22 maart 2011
    Ja wat een plek he dat Hong Kong. Ik zie dat er sinds '91 nog een torentje bij gebouwd is! Lukt het nog wel om iets vegetarisch te vinden tussen al die Peking eenden?
    Misschien helpt het als we allemaal naar Bali komen om mee te evalueren over 'hoe we geleden hebben zonder jullie, hoe het straks moet zonder die prachtige berichten, enz. enz.:))
    Stay cool en straks veel warmte op Bali.
    Liefs,
    Marijke
  4. Sjoerd en Bettina:
    22 maart 2011
    Wat hebben jullie veel meegemaakt en gezien. En Jur, wat zijn de fotos iedere keer prachtig. Rust lekker uit op Bali en laat geest en lichaam ontspannen! Geniet nog even van de relaxte sfeer en van elkaar. Een voordeel: de korte broek kan zeker weer aan. Tot heel snel! Liefs, Bettina
  5. Florence:
    22 maart 2011
    Geniet er bijzonder goed van nog even op Bali ... lekker zand tussen je teentjes en kleine banaantjes knabbelen !!
    Tot later ... nog voorzichtig doen en liefs !!
  6. sieuwke:
    22 maart 2011
    Wat een kater, weer naar huis..... Trouwens, was daar op Bali niet lang geleden ook niet een tsunami? Je weet maar nooit...! Je moet alles meemaken zeg ik maar. Straks weer veilig thuis in het schok- en radioactiefvrije Amsterdam. Hier is het heerlijk weer op het moment, zon, warm, vrolijk, kortom, de betere tijden breken weer aan..
    Tijd voor een nieuwe witte schone onderbroek voor je verjaardag, maar ach, helaas, oom verkoopt ze niet meer. We komen wel weer es (maar dan echt) langs om te zien of jullie er echt van opgeknapt zijn.
    Groet uit de onvolprezen polder,
    Sieuwke
  7. Luisa y Theo:
    26 maart 2011
    jullie mooie momenten leveren niet alleen weemoed op maar beslist nog meer mooie herinneringen.
    Nog een paar fijne dagen en een goede thuisreis.
    Lieve groetjes,
    Luisa en Theo